(4 Gambar) PENTING! Ngeri, Remaja Perempuan Buta Akibat Pakai Contact Lens!!!

No Comments



MasyaAllah . Dah cantik , nak tambah cantik lagi . Itulah fitrah wanita yang tak dapat kita elakkan .
Seorang pelajar dari Taiwan yang bernama Lian Kao kehilangan penglihatan beliau kerana menyimpan contact lens beliau selama enam bulan tanpa membersihkannya.Doktor berkata bahawa Lian terus menggunakan contact lens beliau walaupun dia masuk ke dalam kolam renang. Kornea mata beliau telah rosak dan itulah sebabnya penglihatan matanya hilang.
Menurut amaran yang dikeluarkan oleh doktor, kes itu satu contoh yang paling teruk daripada seorang anak muda di bawah tekanan yang tidak mengambil masa untuk menjalankan kebersihan asas pada contact lens mereka.
“Pemakai contact lens adalah berisiko tinggi dengan mudah boleh terdedah kepada penyakit mata,” pakar mata pakar Wu Jian-Liang memberitahu Daily Mail. “Kekurangan oksigen boleh memusnahkan permukaan tisu epitelium, mewujudkan luka kecil ke dalam mata manakala bakteria boleh menjangkiti, menyebarkan ke seluruh mata dan menyediakan tempat pembiakan yang sempurna.”
Contact lens mempunyai tarikh luputnya. Terdapat beberapa Contact lens yang boleh digunakan untuk beberapa bulan dan tahun tetapi Lian digunakan secara berlebihan dan itulah sebabnya ia memberi kesan kepada penglihatan mata yang menyebabkan beliau buta.
Untuk mengelakkan jangkitan, contact lens mestilah dibersihkan dengan “cleaning solutions.” Bersihkan tangan anda terlebih dahulu sebelum memegang contact lens anda. Keluarkannya apabila anda hendak tidur.
Anda telah diberi amaran. Sila SHARE pada kenalan anda!